Ik lees en ik lees en ik lees…
Bart
 Moeyaerts lang verwachte (gedeeltelijke) biografie verscheen in de 
prestigieuze reeks privé-domein van de uitgeverij Arbeiderspers. Bart 
mag zich met nummer 328 eén van de gerenommeerde auteurs uit binnen- en 
buitenland noemen die hem sinds 1966 voorafgingen.
Het uitgangspunt van Een ander leven is een verjaardagscadeau aan zijn 70-jarige moeder: een driedaagse citytrip naar Parijs: ‘ekki weg’ of: ‘er even tussenuit’.
In Parijs polst hij naar hun beider leven:
‘Hoeveel
 weet mijn moeder eigenlijk van de volwassen man en schrijver? 
En hoeveel weet ik van het leven van mijn moeder?’ Op de vragen die hij in Parijs aan zijn moeder niet gesteld heeft, probeert hij in Een ander leven antwoorden te vinden, met de citytrip als leidraad.
En hoeveel weet ik van het leven van mijn moeder?’ Op de vragen die hij in Parijs aan zijn moeder niet gesteld heeft, probeert hij in Een ander leven antwoorden te vinden, met de citytrip als leidraad.
De
 339 blz. non-fictie  vind je in de bibliotheek onder het etiket 
biografische literatuur. Het lijvige boek  is hoofdzakelijk een 
autobiografie, en een gedeeltelijke biografie. De onderverdeling in 5 
delen: opmaat, eerste, tweede, derde rust, en slotakkoord zijn een vage 
aanduiding over de gemoedtoestand van de auteur bij het langzame 
afscheid nemen van zijn verleden na de dood van zijn ouders,  en van de 
ballast die na jarenlange rouw die uiteindelijk van hem afvalt.
-Een
 autobiografie: De zoon Moeyaert herdenkt zijn vroege levensjaren: zijn 
kinder- en tienertijd in het ouderlijk huis in de Karel van Manderstraat
 in St.- Kruis-Brugge,  als jongste van zeven broers, met een strenge 
vader en een zorgende moeder. Daarbij en daarnaast komen ook zijn  
problematische schooltijd in het  Brugs St.-Leocollege,   zijn 
studententijd in  Brussel, zijn verblijf in Parijs, Antwerpen, Amsterdam
 … aan bod.
-Een
 gedeeltelijke biografie van zijn moeder:  daarin probeert hij zicht te 
krijgen op haar jonge jaren. Als enige dochter van de huisbewaarster 
woonde ze met haar moeder in de ‘sous-sol’ van het kasteel Gruuthuyse in
 Oostkamp. In haar huwelijk met onderwijzer, later inspecteur Omer 
Moeyaert was ze de volgzame echtgenote, en de zorgende, vaak zorgelijke 
moeder voor en over haar zeven zonen.
Talrijke foto’s van zowel moeder als zoon ondersteunen beide verhalen.
Het is gepasseerd
Het andere leven van zijn moeder, Henriette (Riet) Smessaert.
Een ander leven is door de dubbele inkijk ook een dubbel tijdsdocument.
De
 jaren dertig komen tot leven in het kasteel Gruuthuyse, dat Bart ter 
gelegenheid van een opendeurdag bezoekt. We wandelen dankzij zijn 
bijzonder intense mijmeringen in de naglans van de belle époque mee naar
 de sous-sol. Daar beeldt hij zich in hoe het vaderloze gezin overleefde
 in het kasteel nadat de adellijke familie in 1939 halsoverkop naar 
veiliger oorden (Zwitserland) verhuisde. Ik bekijk de intieme film in 
zijn hoofd: de poëtische, tedere auteur van zoveel fictieverhalen is 
nooit ver weg.
Dit
 aangeklede verhaal over zijn moeder schetste hij eerder in zijn  
allereerste gepubliceerde kortverhaal ‘De lente van 39’, verschenen in 
het ts. Ezeloor. Een nieuwtje voor mij.. Het werd later in het Duits 
vertaald als Kellerkatze en in 2007 maakte Bart een er  luisterversie 
van.
Zijn moeder is karig  met het oproepen van ‘dien tied’: ‘t is gepasseerd’…dus moet Bart wel een beroep doen op zijn verbeelding.
Het
 ‘andere leven’ van zijn moeder krijgt  nog  meer kleur in de muziek en 
de liedjes die de jonge vrouw en moeder meezingt: Nana Mouskouri, 
Dalida, Grace Kelly, Juliette Gréco, Marva, Mireille Mathieu…:  ‘sterke 
vrouwen met volgens haar een groots en meeslepend, maar niet helemaal 
gelukkig leven’.  Ik neurie glimlachend mee.
Bij de bedenking of zij zich zelf tot de sterke vrouwen rekende, botst Bart op de terugkerende mantra: ‘’t Is gepasseerd’.
Korte
 fragmenten uit brieven van zijn moeder, voornamelijk uit de jaren 
86-89, enkele van na 2000, leiden de verschillende hoofdstukken, of 
passages, in. Ze zijn voornamelijk informatief over het reilen en zeilen
 van zijn vader en haarzelf in een leeglopend huis. De eenzaamheid 
drukt.
Maar
 nog altijd is er dat bezorgde: ‘‘ zeg op tijd tegen jezelf; rustig 
jongen’, het verlangen: ‘ we zien mekaar zo weinig/ en we wonen veel te 
ver van elkaar’ en de onderhuidse voelbare appreciatie.
Ik lees en ik lees en ik lees, vol bewondering verdwalend in Barts beeldende herinneringen.
Het andere leven van een zoekende jongen en auteur.
Een
 tweede tijdsdocument vormt de brede achtergrond van de beginnende 
auteur,  de coming- of age- en coming-out periode. Een zoekende periode 
na zijn debuut als 18-jarige.
Opnieuw
 glimlach ik, en samen met mij waarschijnlijk ook veel oudere lezers, 
bij de reactie van de timide winnaar van de Kinder- en Jeugdboekenprijs 
 voor zijn debuut Duet met valse noten (Altiora). Ik
 lees en leef mee met zijn morele coming-of-age gevecht (met zijn vader 
en met zichzelf), om op eigen benen te staan; over hoe hij zich met  Kus me
 (1991), zijn vierde boek , onder impuls van Mireille Cottenjé, losmaakt
 van het jeugdfonds van uitgeverij Altiora;  over het moeilijke afscheid
 en van Norbert Vranckx, zijn enthousiaste uitgever van het eerste uur; 
over zijn overstap naar de ‘vrijere’ en literaire uitgeverij Querido en 
zijn kennismaking met uitgever Jacques Dohmen.
Ik
 lees geïnteresseerd  over de gesprekken met gekende uitgevers en 
auteurs, onder andere Nelleke Berns en haar man Jef, André Sollie en 
zijn man Wim,  Veronica Hazelhoff, Marit Törnquist, zijn Duitse 
vertaalster Mirjam Pressler en noem maar op.
Hun
 werk draait in een schilderachtige  carrousel voor mijn ogen, net als 
de boeken die Bart in zijn kinderjaren koesterde: Pietje Bell, Pietje 
Puk, de gebroeders Leeuwenhart, de kinderen van het achtste woud van Els
 Pelgrom, de liedjes van Jasperina de Jong…later ook Imme Dros,  Wim 
Hofman, Judith Herzberg, auteurs van wie hij het ‘precies genoeg’- 
schrijven koestert en overneemt.
En
 ik herinner me de prijzen die hij in die tijd niet of wel kreeg en zijn
 verontwaardiging over de minachting voor de jeugdliteratuur. Ik knik 
instemmend.
Alle zitjes van de nostalgische carrousel worden beeldrijk gevuld.
Ik
 lees en ik lees het kriskras geschreven verhaal. Chronologie is van 
geen belang, het verhaal volgt zijn herinneringen die hij  put uit 
dagboeken, brieven, krantenknipsels, foto’s en herinneringen. Steeds 
getriggerd door het samenzijn met zijn moeder in Parijs.
En
 tussen al die herinneringen door stok ik ook vaak halverwege: bij zijn 
late coming- out verhaal, en wat daaraan voorafging. De vrienden van 
korte tijd,, de vrienden van langere tijd, zijn grote liefdes in Parijs,
 in Amsterdam, Antwerpen en in Borgerhout…waar hij zijn tweede rust 
vond.
Bart, dacht ik, ben ik nu een voyeur? Wil je ons ook dit in al je eerlijkheid tonen?
Want dat is Een ander leven
 ook: een zeer openhartige verhaal van een onzekere jongen, die omwille 
van zijn geaardheid  dit gevecht met zijn vader en zichzelf moet 
aangaan. En dit lang verborgen houdt.  Ook al las ik die passages met 
een zekere gêne, ze roepen loepscherp de moeilijke zoektocht van de 
twijfelende jonge man op. Op die manier kleuren ze op een intieme, maar 
openhartige manier het tijdsdocument van de jaren 80 en 90.
Ekki weg ( er even tussenuit)
Ik
 ben net als Barts moeder ‘ekki weg’ geweest. Als West-Vlaming, 
Bruggeling bovendien, heb ik nog vaker geglimlacht onder meer bij de 
West-Vlaamse woorden die hij getrouw uit de mond van zijn moeder 
noteert: ‘getjoold’, ‘mo joeng’s toch’ ‘ekki weg’ ‘ in dien tied’, (…). 
Met vertaling weliswaar.
Ik las en ik las en ik las. Bart Moeyaert liet me in Een ander leven zien wat hij vaak ongrijpbaar voelt.
De intense zoektocht van zijn vroege leven verwoordt hij ‘precies genoeg’.
En
 tenslotte: De derde rust  en het slotakkoord: in de lange  rouwperiode 
na het overlijden van zijn ouders, zet een verrassende point finale: in 
een doos die hij post mortem toebedeeld krijgt, vindt Bart Moeyaert de 
appreciatie en de trots van zijn vader waar hij jarenlang naar op zoek 
was geweest. 
Bart,
 je openhartige en bijzonder neergeschreven tocht zal me bijblijven. Je 
overdonderde me nog maar eens. Dank dat ik even mee mocht.
Een ander leven, Bart Moeyaert - Privé-Domein - De Arbeiderspers
Een diepgaande bespreking van het vroegeree werk van Bart Moeyaert vind je in het jaarboek van de VWS 2023:
Een diepgaande bespreking van het vroegeree werk van Bart Moeyaert vind je in het jaarboek van de VWS 2023:
Jet Marchau: ‘Schrijven
 is natuurkunde zonder formules’[i]: Bart Moeyaert. Impressies van een overdonderde lezer. In: JAARWERK MMXXIII, p.93-115
Facebook-Post Jet Marchau over Een ander leven.
Een ander leven bij De Arbeiderspers
Website Bart Moeyaert
Bart Moeyaert op Facebook
Facebook-Post Jet Marchau over Een ander leven.
Een ander leven bij De Arbeiderspers
Website Bart Moeyaert
Bart Moeyaert op Facebook

Geen opmerkingen:
Een reactie posten